Sunday

Birsalma szufflé -magyarul

Na jó, semmi kétség: súlyos birsalma függő vagyok. Nagyon. Először kb. 2 hete tettem rá szert itt a brüsszeli piacon (török barátaim szerint az idei első szállítmány), majd nekiálltam birsalmasajtot csinálni (Marika néni mikrós receptje, elég sok időt és munkát meg lehet vele spórolni. Gyakorlatilag a mikróban puhára kell főzni a gyümölcsöt – héjastól, csumástul, utána átpaszírozni, majd a gyümölccsel azonos mennyiségű cukorral ismét főzni, majd formába tölteni.).

Aztán még kísérletezgettem és kipróbáltam ezt a gyömbéres birsalmás csirkemellet ami világbajnoknak bizonyult.

Még maradt gyümölcs, úgyhogy összedobtam egy vaníliás birsalma és körte dzsemmet.

Aztán találtam néhány lelkes írást a birsalmáról például itt és itt (angol oldalak) és még jobban belelkesedtem.

És most megint ilyen nemzetközi gasztroblog rendezvény van, aminek most a meghirdetett – félelmetes, félelmetes témája a szufflé. Ajjaj, az egyetlen szufflé amit rendszeresen csinálok egy egyszerű csoki szufflé, mást még soha nem próbáltam…

Már évek óta szemeztem ezzel a recepttel, csak soha nem volt rá igazán alkalom. A szufflé olyan vendégeknek való fogás, viszont egyrészt vendégségnél én szeretek mindent előre elkészíteni, semmi utolsó perces főzés, köszönöm, másrészt az én vendégeim úgyis mindig késnek…Szóval nekiálltam ennek a birsalma szufflénak és jelentem sikerül! És nagyon finom! A recept a Gyümölcs Enciklopédia című könyvből van, az egyik leghasználhatóbb magyar nyelvű szakácskönyv. Kicsit persze módosítottam a recepten, adtam hozzá fűszereket hogy kicsit érdekesebb legyen.

Ja, a legnehezebb az egész művelet során a fotó készítése volt, már láttam előre, amint a szuffé két másodperc alatt összeesik…na jó, néhány másodperccel tovább élt. Persze a nagy pánikban megégettem az ujjamat, levertem a porcukros üveget és természetesen az abban található porcukrot…kíváncsi vagyok, a többi sorstársam mit művelt..

Ja, még van 3 gyönyörű birsalmám…

Recept:

Hozzávalók (4 személyre)

1 nagy birsalma
1dl víz
fél citrom leve
5 dkg cukor

1,25dl tej
1 vaníliarúd
fél tk őrölt fahéj
fél tk őrölt gyömbér
2 tojássárgája
3 tojásfehérje
4dkg cukor
2 ek liszt
1 tk körtepálinka

a szufflé edények előkészítéséhet vaj és porcukor

A sütőt előmelegítem 200 fokra /gáz 6
Elkészítem a birsalmapürét: meghámozom, kicsumázom és felkockázom a birsalmát (ehhez nagyon éles kés kell, mert nagyon kemény). A citromos cukros vízben puhára főzöm (kb. 15-20perc). Aprítógépben 1-2 tk folyadékkal pürésítem (az eredeti recept szerint át kell paszírozni, én ehhez lusta voltam, így is jó volt, kicsit darabos)
A krémhez megmelegítem a tejet a fűszerekkel. Közben kikeverem a tojássárgáját a cukorral és liszttel –lehetőleg elektromos keverővel, hogy minél simább legyen).
Rászűröm a forró tejet a tojásos keverékre, visszateszem a tűzre és sűrűre főzöm (ez csak néhány másodperc lesz). Ekkor belekeverem a birsalma pürét.
Keményre verem a tojásfehérjehabot.
Kivajazok négy szufflé edényt, belsejét megszórom porcukorral.
Elosztom az edényekben a masszát, körbecsúsztatok egy éles kést, ez megkönnyíti, hogy szépen felemelkedjen.
A sütőbe helyezem és 8-10 percig sütöm amíg megpirul és felemelkedik.
AZONNAL tálalom.

VISSZA AZ EREDETI ÍRÁSHOZ A CHILI&VANILIA FŐOLDARLA